Krize jako příležitost – Jak Divadlo Mír vypustilo Krakena

Byl jsem zrovna v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě, když jsme se spolu s kolegy dozvěděli, že všechna divadla se od následujícího dne budou zavírat a jejich klasický provoz ustane. Měli jsme zrovna dva dny před premiérou klasické inscenace Revizor, což měl být jeden z činoherních vrcholů Národního divadla moravskoslezského. Všichni byli smutní, že se neuskuteční. Já ale, kromě toho, že jsem byl jedním z herců, kterým se zrušila premiéra, tak jsem také majitelem a producentem soukromého Divadla Mír. Musím upřímně říct, že ve chvíli, kdy se ozvala věta „zavřeli divadla“, by se ve mně krve nedořezal.

Prakticky ihned jsme v Divadle Mír svolali krizovou poradu a začali řešit, co bude dál. V první fázi jsme řešili věci především provozně-technického rázu, jako například jakou cestou se případně budou vracet zakoupené vstupenky, náhradní termíny představení a podobně. Mnohem závažnější debata ovšem byla – co dál?

Ted si dovolím drobný odklon. Existuje něco, co se jmenuje „Tři Tygři“. Jedná se o komediální, do značné míry improvizovanou, show, kterou jsem založil a která se pravidelně jednou měsíčně odehrávala v klubu Heligonka v Ostravě. První show se uskutečnila v říjnu roku 2015 a poměrně rychle jsme se dostali do fáze, kdy jsme byli schopni celý klub vyprodat prakticky během jednoho dne. Záznamy z show se umísťovaly na YouTube a za celou dobu jsme se více než čtyřicet krát postavili před téměř dvě stě diváků a dvě hodiny jsme je bavili. Když jsme následně v roce 2019 začali tvořit krátké video skeče a scénky na YouTube, poměrně záhy se začal úspěch dostavovat i tam. Nicméně třeba v září 2019 jsme na kanále Třech Tygrů měli cca deset novách odběratelů denně a celkově nějakých 7,5 tisíce zhlédnutí videí.

Co se týče Divadla Mír, tak první premiéra se uskutečnila 25. března 2017, tehdy v podstatě Divadlo Mír začalo „existovat“. Věděl jsem, že marketing divadla se musí vydat úplně jinou cestu, než bylo do té doby v divadlech běžné (statisícové výdaje za „oflajn“ a brožurky a prográmky a plakátky a letáčky, a pod.) a je nutné absolutně využít sociální sítě, protože tam je samozřejmě největší síla. A taky jsem věděl, že divadelní představení v žádném případě nemůže být jediným „obsahem“, který divadlo bude produkovat. Na „obsah“ se musí povýšit všechno. Každá fotografie, každé video, každý článek musí být koncipován tak, aby diváka či čtenáře na sociální síti opravdu zaujal. A zároveň jsme se velmi soustředili na to, aby Divadlo Mír mělo „tváře“, jež jej budou reprezentovat.

Brzy se dostavily výsledky. Někdy na přelomu roku 2018 a 2019, v podstatě za necelé dva roky existence Divadla Mír, jsme se stali nejsledovanějším ostravským divadlem na Facebooku. V aktuální (a tedy přerušené) sezóně, jsme se dostali do stavu, kdy každé představení z naší produkce se vyprodalo prakticky do posledního místa.

Tohle všechno je myslím nutné znát, aby se dalo pochopit, co nastalo ve chvíli, kdy udeřila pandemie. Že totiž to, co následovalo, nebylo dílem okamžiku, ale naopak – byl to výsledek tří let, kdy jsme poctivě budovali značky Divadlo Mír a Tři Tygři od nuly.

Už 12. 3. 2020 (tedy dva dny po uzavření divadel) jsme uskutečnili první živý live stream improvizační show Tři Tygři z jeviště Divadla Mír. Sledovalo jej dva tisíce diváků. K dnešnímu dni (28. 4.) má záznam tohoto streamu přes sto tisíc zhlédnutí. Na YouTube kanále Divadla Mír následovalo dalších 14(!) živých streamů. Taktéž jsme dvakrát odehráli naši inscenaci „Trochu hodně mimo“, opět živě online. Rozjeli jsme talk show „Distanc“, ze záznamu uvedli naše úspěšné představení „Bull“. Ve spolupráci se scénáristou a režisérem Vladimírem Skórkou jsem vypustili první epizodu seriálu „sKORO NA mizině“, který se od premiéry drží v sekci trendy na YT a má přes 300 tisíc zhlédnutí. A další projekty chystáme.

Na sesterském YouTube kanálu „Tři Tygři“ jsme nakopli produkci video skečů a brzy spustíme projekt „Vila Vyplašených“.

V den, kdy se vyhlásila karanténa, mělo Divadlo Mír na svém YouTube kanálu nějakých 800 odběratelů. Dnes jich má téměř 17 000. Nejvíce ze všech českých divadel. Na facebooku jsme na začátku krize měli nějakých 12 000 sledujících, dnes jich je takřka 16 000. Za necelé dva měsíce jsme získali stejné množství sledujících, jako běžně za osm měsíců.

Tři Tygři měli na YT nějakých 30 000 odběratelů, dnes atakujeme hranici 100 000.

Naši diváci mají možnost odměnit (přičemž slovo „odměnit“ je zásadní, odměna je totiž něco jiného než podpora) nás za naši činnost tím, že odešlou libovolnou částku do našeho „virtuálního kloboučku“ – a sice přímou platbou na náš účet. Vše se usnadní načtením QR kódu. Rozhodli jsme se obejít jakékoliv externí řešení (Donio například) – opět z jediného důvodu: aby to měl divák co nejjednodušší. A ukázalo se to jako správná cesta. Diváci nás odměnili za březen částkou cca 690 000,- Kč. Tržbám za klasické vstupné se to samozřejmě nepřibližuje, ale i tak je to velice slušné.

O Divadle Mír a Třech Tygrech se píše na mnoha místech, tolik rozhovorů, které poskytujeme v těchto dnech, jsme neposkytli za celou dobu, co existujeme.

Celá krize kolem Covid-19 nás zásadním způsobem akcelerovala. Začali jsme dělat věci o kterých jsme přesvědčení, že zůstanou součástí naší produkce i poté, co celá situace pomine. A chystáme se jít ještě dál. Na září chystáme něco, co bude na jedné straně veliký experiment a na straně druhé možná něco, co zásadním způsobem promění vnímání značky Divadlo Mír. Na celorepublikové úrovni.

https://www.divadlomir.cz

https://www.youtube.com/divadlomir

https://www.youtube.com/tritygri