Třy Tygři a marketing

Pokračuji v psaní o Třech Tygrech. Pokud byste si chtěli přečíst první článek o Třech Tygrech můžete zde: http://www.albertcuba.cz/2016/02/tri-tygri-grande-projekt/.

Minule jsem slíbil, že se podíváme na marketing a propagaci podobného projektu. Tedy, jdeme na to.

Na začátku (z pohledu diváka – potenciálního návštěvníka) byli Tři Tygři zcela neznámý projekt, který nikdo neznal a ve kterém nevystupuje žádná celebrita. Ano, trošku jsme byli známí z divadel, ve kterých máme angažmá jako herci, ale mediální „pokrytí“ bylo v podstatě nulové.

Nicméně poměrně velkou výhodou byla samotná Heligonka, kde vystupujeme. Podařilo se nám ně „napojit“ celkem rychle, takže jsme tam mohli vystupovat poměrně brzy po otevření klubu. A vzhledem k tomu, že nejčastěji v Heligonce vystupuje Jaromír Nohavica, jehož koncerty jsou prakticky neustále vyprodané, tak pokud chtěl někdo vidět interiér heligonky, byl zvědavý jak to uvnitř vypadá, mohl si koupit vstupenku právě na Tygry. Tam vyprodáno zdaleka nebylo.

A samozřejmě, to že Jaromír Nohavica je spolumajitelem Heligonky, hrálo celkem význačnou roli. Díky tomu se o Heligonce hodně psalo v médiích a tak se tento prostor stal celkem prestižní.

Bylo mi jasné, že pokud budu chtít na Tygry dostat lidi, bude nutné zapojit všechny moderní technologie marketingu a propagace, které jsou, zejména na sociálních sítích, aktuálně k dispozici.

Problém byl, že před prvním večerem jsem neměl nic v ruce, žádné video záznam, fotky, prostě nic. Protože jedna věc je forma propagace, druhá věc je obsah propagace. Oslovil jsem proto skvělého profesionálního fotografa Petra Hrubeše (http://www.hrubes.com) a spolu s ním jsme udělali sérii aranžovaných fotek v exteriérech i přímo v Heligonce, aby bylo zpočátku možné na něčem stavět alespoň nějaký vizuál.

Následně jsem založil všechny možné internetové komunikační kanály. Webovou stránku (http://www.tritygri.cz), dále samozřejmě facebookovou stránku (https://www.facebook.com/tritygri/) a v neposlední řadě kanál na youtube (https://www.youtube.com/channel/UC7Y1o28EpNp4-MmZfdIzUXg).

S tím, že samotný web třech tygrů je v podstatě statický a slouží jenom jako takový „rozbočovač“. S ohledem na reklamu a propagaci je pro nás klíčový facebook. Dělali jsme i nějaké offline propagace, plakát a letáky, které jsme různě trousili, třeba v divadlech, kde máme angažmá, ale byla to jen okrajová záležitost. Přední stranu letáku najdete výše, zadní pak zde:

tři tygři

První placenou kampaň, kterou jsme na facebooku spustili, byla sdílená událost, kterou vytvořila přímo Heligonka. Jak jsem psal výše, počítal jsem s tím, že samotná Heligonka může působit tak trochu jako vějička. Zaplatili jsme 70 Kč, díky tomu vidělo příspěvek nějakých 800 lidí, kteří by jej jinak neviděli. Organicky se zobrazil cca 160 lidem. Nicméně zájem o příspěvek (tedy nějaké forma kliknutí na příspěvek) byl v podstatě nulový. Pouhé dvě(!) kliknutí. Tzn. úplný propadák.

tygrři facebook 1

Bylo jasné, že tudy cesta moc nepovede. Rozhodně ne ze začátku, kdy nemáme téměř žádné fanoušky na stránce a nikdo nás nezná. A tak jsme se vrhli na video. Natočili jsme krátký, vtipný jingle a za něj přilepili motion grafiku a voiceover. To už bylo zajímavější. Za propagaci videa jsme facebooku zaplatili 400 korun a zobrazilo se cca třem a půl tisícům lidí. Přičemž zhlédnutí bylo cca 2250 – nicméně pozor, facebook za zhlédnutí bere i když se uživatel na video dívá pouhé 3(!) vteřiny. Do konce videa dokouká ve výsledku mnohem méně lidí.

facebook Graf

A pak zde byly ještě „sdandardní“ zhlédnutí v rámci obyčejného zveřejnění videa ve facebookovém postu:

face reklama

Video můžete vidět zde:
https://www.facebook.com/tritygri/videos/1643530955932519/

Všechna facebooková videa potom tady:
https://www.facebook.com/tritygri/videos

Ve výsledku se před prvním večerem Třech Tygrů podívalo na facebooku na naše videa více než 2000 lidí po dobu alespoň třiceti vteřin stálo nás to necelých 500,- Kč.

Nakonec jsme požádali o pomoc i Komorní scénu Arénu a jejich facebooková stránka nasdílela nějaké naše příspěvky a tak se nakonec první večer Třech Tygrů podařilo vyprodat.

Ukazuje se, že facebook je, co se týče reklamy a propagace, nesmírně silný nástroj. A to proto, že jsou na něm VŠICHNI.

Příště zkusím napsat, jak pokračuje propagace takového projektu ve chvíli, kdy už všechno běží.